Det kan det nemlig hende at du gjør, i følge en artikkel fra DinSide Økonomi. Artikkelen er fra mai 2000, men problemstillingen er antagelig verd en påminnelse.


Artikkelen påpeker at nettbutikker må sende et korrekt utfylt angrefristskjema sammen med varen for at den vanlige angrefristen på ti dager skal gjelde. Hvis dette ikke er gjort, vil kundene være berettiget til en angrefrist på tre måneder. Artikkelen fra DinSide Økonomi under tittelen "Syv av åtte nettbutikker gir deg 3 måneders angrefrist!" følger i sin helhet under:

DinSide Økonomi 19.05.2000


Syv av åtte nettbutikker gir deg 3 måneders angrefrist!

Vår stortest av nettbutikker ga oss få vinnere, men desto flere tapere. På et punkt er likevel DU vinneren! Fordi nettbutikkene ikke har skjønt reglene, gir de deg nemlig tre måneders angrefrist i stedet for ti dager.

Av: Øyvind Paulsen

Når du handler i norske nettbutikker, gir Angrefristloven deg krav på minimum 10 dagers angrefrist.

Angrefristloven gjelder ved avtaler om kjøp eller leie som du har inngått utenfor fast utsalgssted. Kjøp i nettbutikker omfattes derfor av loven.

Det spesielle ved angrefristen er at du har mulighet til å komme ut av impulsive avtaler uten å måtte begrunne overfor selgeren hvorfor du vil ha kjøpet opphevet. Så lenge varen koster over 300 kroner, kan du returnere den innen ti dager og få pengene tilbake.

Loven gjelder bare ved forbrukerkjøp, det vil si når varen er til personlig bruk for deg som kjøper, din husstand eller omgangskrets.

Husk at Angrefristloven vil gjelde uansett hva som ellers er avtalt mellom deg og selger. Nettbutikken kan altså ikke forkorte angrefristen eller frata deg retten til å angre kjøpet.

Ti dager er hovedregelen

Når du handler i en norsk nettbutikk, skal den gi deg et såkalt "angrefristskjema", sammen med varene dine.

Skjemaet skal opplyse om rettighetene dine og skal ha en avbestillingsseddel som selgeren må fylle ut med navn og adresse. Salgsgjenstanden og kjøpesummen føres på skjemaet eller gis på en kvittering sammen med angrefristskjemaet.

Har nettbutikken gjort dette, har du en ti dagers angrefrist, regnet fra den dagen du mottar varen og angrefristskjemaet. Må du hente pakken på postkontoret, regnes fristen fra den dagen du henter varen.

Kun Boxman har skjønt det

Poenget er nemlig at når du ikke får med et angrefristskjema, eller om nettbutikken ikke har fylt ut skjemaet riktig, så blir angrefristen automatisk forlenget til hele tre måneder.

Og det er altså her de norske nettbutikkene svikter. Av alle de 8 norske nettbutikkene vi testet, var det nemlig kun Boxman som sendte med et slikt skjema.

Dermed er det altså bare Boxman som kan si at du kun har 10 dagers angrefrist, alle de andre norske nettbutikkene er forpliktet til å gi deg 3 måneders angrefrist. Det kan være bra for deg, men kanskje ikke for butikken...